امروز جمعه 27 مهر 1403

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات ورق > پنج تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

پنج تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها کاربردهای گوناگونی را به خود اختصاص داده‌اند. از محبوب‌ترین انواع ورق می‌توانیم به ورق سیاه و ورق گالوانیزه اشاره کنیم. این ورق‌ها در صنایع گوناگون و با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است چه تفاوتی بین این دو محصول وجود دارد؟ به طور کلی تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه از دیدگاه‌های مختلفی مقایسه می‌شود که برخی از آن‌ها شامل کاربرد، نحوه تولید، خواص مکانیکی و استحکام هستند. همچنین این ورق‌ها مزایا و ویژگی‌های مختلفی دارند که همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تفاوت‌ها باشد. در ادامه به صورت کامل‌تر به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم؛ ازاین‌رو تا انتها همراه ما باشید.

نگاهی به ویژگی‌های ورق سیاه و گالوانیزه

قبل از اینکه وارد مبحث اصلی شویم، بد نیست با ویژگی ورق سیاه و گالوانیزه آشنایی پیدا کنید. ورق‌های سیاه استحکام کششی بالایی دارد؛ به همین علت می‌توان شاهد مقاومت بالایی از آن‌ها در برابر انواع ضربه‌ها و فشارهای احتمالی بود. همین موضوع حمل‌ونقل را آسان‌تر کرده است؛ زیرا احتمال وارد شدن آسیب به آن کم است. لازم به ذکر است ورق سیاه در مقایسه با برخی محصولات فولادی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. نکته منفی این محصولات ضعف آن‌ها در برابر رطوبت است.

ورق‌های فولادی گالوانیزه به دلیل نحوه تولید توانسته‌اند مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته باشند. در واقع اصلی‌ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه مربوط به همین ویژگی است. این ورق‌ها را می‌توان در شرایط آب‌وهوایی مختلف مورد استفاده قرار داد و محدودیت خاصی وجود ندارد. از مهم‌ترین ویژگی ورق گالوانیزه باید به تلورانس ابعاد آن اشاره کنیم که بسیار صاف است. برای تولید محصولاتی که به ظرافت بالایی نیاز دارند، می‌توان ورق‌های گالوانیزه را به کار گرفت.

بررسی پنج تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

تولید ورق‌های فولادی با روش‌های نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان شاهد ویژگی‌های متنوعی از آن‌ها بود. ورق‌های سیاه و گالوانیزه نیز در نحوه تولید با یکدیگر متفاوت هستند؛ به همین دلیل خواص مکانیکی مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند و در انواع صنایع می‌توان از آن‌ها بهره برد؛ اما این تفاوت‌ها تنها به نحوه تولید منتهی نمی‌شود. در اینجا پنج تفاوت اصلی این ورق‌های فولادی را آورده‌ایم.

تفاوت اول: شکل ظاهری

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه شکل ظاهری آن‌ها است. همان‌طور که از نام ورق سیاه مشخص بوده، رنگ‌ آن‌ها مشکی است و حالت مات دارد؛ این در حالی است که ورق‌های گالوانیزه نقره‌ای رنگ هستند و برخلاف محصول قبل ظاهر براق‌تر و صیقلی‌تری دارند. همین سطح صیقلی باعث شده است کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع تزیینی و محصولات ظریف افزایش پیدا کند.

تفاوت دوم: مقاومت در برابر خوردگی

از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین دو محصول مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی است. هرچند ورق‌های سیاه دارای لایه اکسیداسیون هستند؛ اما با این وجود مقاومت چندان بالایی از خود نشان نمی‌دهند و مستعد زنگ‌زدگی هستند. ورق‌های گالوانیزه با هدف ایجاد خاصیت خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرعت زنگ‌زدگی این محصول تقریباً 0.4 درصد کُندتر از سایر فلزات است. لازم به ذکر است امکان رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه وجود دارد. همین موضوع مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را افزایش می‌دهد.

تفاوت سوم: طول عمر

دیگر تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در ارتباط با طول عمر است. بسته به محیطی که از این محصولات استفاده می‌شود، طول عمر نیز متفاوت خواهد بود. ازآنجایی‌که ورق‌های گالوانیزه در برابر خمش و رطوبت مقاومت بالاتری دارند، می‌توان طول عمر بیشتری را نیز از آن‌ها شاهد بود. معمولاً در مکان‌های مرطوب از ورق‌های گالوانیزه بهره برده شده، که طول عمر آن‌ها بین بیست تا هفتاد سال تخمین زده می‌شود.

تفاوت چهارم: کاربرد ورق سیاه و ورق گالوانیزه

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ورق گالوانیزه و سیاه به کاربرد آن‌ها برمی‌گردد. در واقع خواص مکانیکی و سایر مشخصات این ورق‌ها باعث ایجاد تفاوت در کاربردها شده‌اند. مقاومت ورق سیاه در برابر ضربه بالا است؛ به همین علت معمولاً از آن‌ها در صنایع بزرگ استفاده می‌شود. ورق‌های سیاه در ابعاد بزرگی تولید می‌شوند و امکان استفاده از آن‌ها در ساخت ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی و صنعتی، تولید مخازن سوخت کشتی، ساخت تابلوهای تبلیغاتی و… وجود دارد. در واقع کاربرد اصلی ورق سیاه ساخت محصولات ثانویه است.

همان‌طور که اشاره کردیم ورق‌های گالوانیزه در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت قابل‌توجهی دارند؛ به همین علت استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که مستعد زنگ‌زدگی هستند پیشنهاد می‌شود. در یک نگاه کلی می‌توانیم این‌طور بیان کنیم ورق گالوانیزه یک انتخاب مناسب برای ساخت اغلب تجهیزات فلزی به شمار می‌آید. در کل کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه بسیار گسترده است؛ به گونه‌ای که هرکدام از آن‌ها تبدیل به یک محصول ضروری در صنایع مختلف شده‌اند.

تفاوت پنجم: نحوه تولید

هنگام بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه باید به نحوه تولید آن‌ها نیز اشاره کنیم. برای تولید ورق سیاه از فرایند نورد گرم کمک گرفته می‌شود. در این روش ماده ورودی تحت دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد. سپس این مواد از غلتک‌های مخصوصی عبور داده می‌شوند تا ضخامت آن‌ها کاهش پیدا کند. تولید ورق گالوانیزه با روش نورد سرد امکان‌پذیر است. در این شرایط عملیات اضافی روی محصول صورت می‌گیرد و برای تغییر ساختار فلز از تنش مکانیکی استفاده می‌شود. نورد سرد می‌تواند نقطه تسلیم و توان کششی را افزایش دهد و همچنین خاصیت ضدخوردگی به محصول ببخشد. به همین دلیل است که کاربرد اصلی ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب است.

نگاهی دقیق به کاربردهای ورق‌های سیاه و گالوانیزه

همانطور که اشاره کردیم کاربرد یکی از موثرترین عوامل در ایجاد تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه است. امروزه صنایع متعددی وجود دارند که این ورق‌ها را به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. مکان‌های مورد استفاده نیز باتوجه‌ به شرایط آب‌وهوایی و… با یکدیگر متفاوت هستند. اجازه دهید در ابتدا به بررسی کاربردهای ورق سیاه بپردازیم. ورق سیاه با داشتن ویژگی‌های مختلف می‌تواند به منظور تهیه مواد خام برای تولید انواع پروفیل‌ها مورد استفاده واقع شود. در یک نگاه کلی این کالای اولیه کاربردهای زیر را به خود اختصاص داده است:

  1. تولید انواع مصالح ساختمانی همچون تیرآهن‌ها، آبگرمکن و… با کمک این ورق‌ها امکان‌پذیر است.
  2. ورق سیاه در ساخت تجهیزات ترافیکی و گاردریل‌ها نقش بسیار پررنگی دارد.
  3. در تانکرسازی و ساخت مخازن و لوله‌های نفتی می‌توان از ورق سیاه بهره برد.
  4. ورق سیاه برای ساخت انواع مقاطع فولادی گزینه مناسبی است. این محصولات شامل تیرها، سپری‌ها، نبشی‌ها و ناودانی‌ها و… می‌شوند.
  5. همچنین از نقش موثر ورق‌های سیاه در تولید تجهیزات سنگین نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

 

ورق‌های گالوانیزه به دلیل بهره‌مندی از خاصیت ضدخوردگی می‌توانند کاربردهای بیشتری در مقایسه با ورق سیاه داشته باشند. خودروسازی، ساخت‌وساز و همچنین لوازم خانگی از جمله صنایعی به شمار می‌روند که از ورق گالوانیزه به عنوان ماده اصلی خود بهره می‌برند. اگر بخواهیم به کاربردهای اصلی این ورق اشاره کنیم، باید لیست زیر را نام ببریم:

  1. برای ساخت بدنه سالن‌های بزرگ و همچین سقف آن‌ها می‌توان از ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضد زنگ بهره برد. این ورق‌ها کاربرد گسترده‌ای در ساخت سوله‌های صنعتی دارند.
  2. در صنعت تولید لوازم خانگی این ورق‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند. تولید تجهیزاتی همچون یخچال، ماشین لباسشویی و… با وجود ورق‌های گالوانیزه امکان‌پذیر شده است.
  3. در تولید انواع محصولات فولادی همچون لوله، پروفیل و… می‌توان این محصولات را به کار گرفت.

مزایا و مشخصات ورق سیاه و ورق گالوانیزه

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه را می‌توانید در مزایا و مشخصات آن‌ها نیز مشاهده کنید که در بخش فوق به صورت مختصر به هر یک اشاره داشتیم. حالا در این بخش قصد داریم به صورت گسترده‌تر آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. ورق‌های گالوانیزه بعد از ساخته شدن در مخازن مخصوصی روی اندود می‌شوند تا بتوانند مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نم داشته باشند. این اصلی‌ترین ویژگی است که باعث شده ورق گالوانیزه در شرایط آب و هوایی مرطوب نیز دوام بالایی از خود نشان دهد؛ اما مزایا و مشخصات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از ورق‌های گالوانیزه شاهد باشید، از جمله:

  1. سختی این ورق‌ها زیاد است.
  2. فرایند تمیزکاری آن‌ها با سهولت انجام می‌شود.
  3. جوشکاری این ورق‌ها بسیار راحت صورت می‌گیرد.
  4. از آنجایی که ورق‌های گالوانیزه منعطف هستند، می‌توان به راحتی آن‌ها را تغییر شکل داد.
  5. همچنین کیفیت ظاهری و درخشندگی بالای ورق‌های گالوانیزه باعث جذابیت منحصربه‌فرد آن‌ها شده است.
  6. هزینه ساخت و نگهداری آن‌ها نیز باتوجه‌به خواص و مشخصاتی که دارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ورق‌های سیاه نیز مشخصات و مزایای متعددی را به خود اختصاص داده‌اند و در صنایع گوناگون با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مزایا را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  1. مقاومت کششی این ورق‌ها ایده‌آل است.
  2. از خاصیت چکش‌خواری بالایی برخوردار هستند.
  3. خاصیت ارتجاعی قابل‌توجهی دارند.
  4. استحکام آن‌ها بالا بوده و در صورت دوری از رطوبت طول عمر خوبی دارند.

نحوه نگهداری از ورق سیاه و ورق گالوانیزه

حالا که به صورت کامل با تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه آشنا شدید، قصد داریم به بررسی نحوه نگهداری آن‌ها بپردازیم. با رعایت دستورالعمل‌های موجود می‌توانید از این محصولات طول عمر بیشتری را شاهد باشید. ابتدا از نحوه نگهداری ورق سیاه شروع می‌کنیم که شامل دستورالعمل‌های زیر است:

  1. حتماً ورق‌ها را تمیز کنید. برای این کار باید از مواد شوینده مناسب با PH پایین بهره ببرید. زمانی که گرد و غبارها را به موقع پاک کنید، از تجمع آلودگی‌ها جلوگیری به عمل خواهید آورد.
  2. ورق‌های سیاه آنگونه که باید در برابر رطوبت مقاومت ندارند؛ به همین علت برای افزایش طول عمر آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم از پوشش‌های محافظ کمک بگیرید. این پوشش‌ها آسیب‌ها و خطرات باران، رطوبت و مواد شیمیایی را به حداقل می‌رسانند.
  3. ازآنجایی‌که لبه ورق‌های سیاه بیشتر در معرض خوردگی است، استفاده از لبه‌گیر را در اولویت قرار دهید.
  4. برای اینکه فرایند خوردگی سرعت کمتری داشته باشد، حتماً ورق‌های سیاه را به دور از هرگونه رطوبت و در محیط‌های خشک نگهداری کنید.
  5. اگر خوردگی و زنگ‌زدگی در این ورق‌ها مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر و ترمیم اقدام کنید.

نگهداری از ورق گالوانیزه نیز با دستورالعمل‌های گوناگونی همراه است. اگر می‌خواهید طول عمر این محصولات افزایش پیدا کند و به صورت کارآمدتر از آن‌ها بهره ببرید، رعایت نکات زیر را فراموش نکنید:

  1. هنگام انبار کردن ورق‌ها نباید آن‌ها را مستقیم روی زمین بگذارید. حتماً از صفحات چوبی یا فلزی به عنوان سطح انبار استفاده کنید.
  2. برای تمیز کردن ورق‌های گالوانیزه از شوینده‌هایی که PH کمی دارند، کمک بگیرید.
  3. ورق‌های گالوانیزه نباید در کنار فلزات غیرمشابه قرار بگیرند؛ زیرا احتمال خوردگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. برنج و مس از جمله این فلزات به شمار می‌آیند.

قیمت خرید ورق سیاه و ورق گالوانیزه

قبل از اینکه نسبت به خرید ورق سیاه و گالوانیزه اقدام کنید، بسیار ضروری است درباره قیمت خرید اطلاعات لازم را به دست بیاورید. عوامل و پارامترهای متعددی وجود دارند که می‌توانند قیمت این محصولات را تحت الشعاع قرار دهند. ابعاد، ضخامت، برند، فروشگاه ارائه‌دهنده، تورم جهانی و نرخ ارز از جمله این پارامترها هستند. در کل قبل از خرید حتماً باید از قیمت به‌روز این ورق‌ها مطلع شوید تا برآوردی از سود و بودجه خود داشته باشید. سایت آهن‌چی می‌تواند شما را از قیمت روز این ورق‌ها مطلع کند. کافی است با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

سخن آخر

ورق‌های سیاه و گالوانیزه به اغلب صنایع ورود پیدا کرده‌اند و از آن‌ها با اهداف متعددی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که نحوه تولید این ورق‌ها با یکدیگر متفاوت بوده، کاملاً طبیعی است تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود داشته باشد. به دلیل اهمیت این موضوع سعی کردیم در این مقاله شما را با پنج تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه آشنا کنیم. شما باتوجه‌به نیازهای خود می‌توانید نسبت به خرید این ورق‌ها اقدام کنید. برای اینکه طول عمر بیشتری را از این ورق‌ها شاهد باشید، حتماً رعایت دستورالعمل‌هایی که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشتیم را در اولویت قرار دهید. اگر به دنبال محصولاتی با کیفیت بالا هستید، می‌توانید از ورق فولاد کاویان بهره ببرید که در ابعاد و گریدهای مختلف به فروش می‌رسند. برای خرید ورق و کسب اطلاعات تکمیلی‌تر با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری

پایان ساعت کاری

کاربر گرامی، ساعت کاری مجموعه آهن‌چی به پایان رسیده است.

جهت استعلام قیمت و مشاوره رایگان می‌توانید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 17 بعد از ظهر و پنجشنبه‌ها از ساعت 8 صبح الی 14 ظهر با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.