امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات ورق > ورق دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاله ورق دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق دریایی نوعی ورق فولادی است که از آن در صنایع مختلف به ویژه صنایع دریایی استفاده می‌شود. شرکت‌های تولید کننده ورق دریایی، این دسته از محصولات را به شکلی تولید می‌کنند که محصول نهایی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار باشد و به همین دلیل در محیط‌های مرطوب و خورنده مانند آب دریا بتوان با کمترین مشکل از آن استفاده کرد.

در همین راستا در این مطلب از وب سایت آهن‌چی قصد داریم تا شما را با ورق دریایی آشنا کرده و در مورد آن صحبت کنیم.

خواص ورق دریایی چیست؟

به صورت کلی ورق دریایی از فولاد کم کربن ساخته شده که به آن عناصر آلیاژی مانند نیکل، مولیبدن و وانادیم اضافه می‌شود. استفاده از این عناصر آلیاژی باعث افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند. به صورت کلی ورق دریایی خواص گوناگونی دارد، از مهم‌ترین خواص این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی

یکی از خواص ورق دریایی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. به صورت کلی به دلیل وجود عناصر آلیاژی در ترکیب این ورق‌ها، این دسته از محصولات در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارند. این ویژگی و مقاومت باعث می‌شود که ورق دریایی در محیط‌های مرطوب و خورنده مانند آب دریا، به خوبی دوام بیاورد.

قابلیت جوش پذیری عالی

ورق دریایی قابلیت جوش پذیری عالی داشته و به راحتی می‌توان بر روی آن اقدام به جوش کاری کرد. این قابلیت و ویژگی باعث می‌شود که بتوان از ورق دریایی در ساخت سازه‌های پیچیده و بزرگ استفاده کرد.

شکل پذیری مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایایی که ورق دریایی دارد این است که می‌توان آن را به راحتی خم کرد و شکل داد.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از ورق دریایی در ساخت قطعات و محصولات مختلف استفاده کنید.

مزایا ورق دریایی چیست؟

ورق دریایی به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، مزایای زیادی داشته و این موضوع باعث کاربردی شدن آن شده است. از مهم‌ترین مزایا ورق دریایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا: ورق دریایی به دلیل استفاده از مواد مختلف در آن، در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل طول عمر بالایی دارد.
  • دوام و استحکام بالا: یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایایی که ورق دریایی دارد، استحکام و دوام بالا آن است. به صورت کلی این دسته از ورق‌ها می‌توانند در برابر بارهای سنگین از خود مقاومت نشان دهند.
  • قابلیت ساخت قطعات و محصولات متنوع: از آن جایی که ورق دریایی قابلیت شکل پذیری مناسبی دارد، می‌توان از آن برای ساخت قطعات و محصولات مختلف با اشکال و ابعاد مختلف استفاده کرد.
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن: از دیگر مزایایی که خرید ورق دریایی دارد این است که به صورت کلی این دسته از ورق‌ها نسبت به سایر مواد اولیه مشابه، مقرون به صرفه تر بوده و شما می‌توانید با هزینه کمتر اقدام به خرید این ورق‌ها کنید.

گریدهای ورق دریایی

شرکت‌های تولید کننده فعال در حوزه ورق دریایی، تلاش کرده اند تا این دسته از محصولات را در گریدهای مختلفی تولید می‌کنند که هر کدام از این محصولات خواص و کاربرد خاصی دارند. اگر بخواهیم شما را با برخی از مهم‌ترین گریدهای ورق دریایی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق دریایی A36: یکی از گریدهای ورق دریایی، A36 است. این گرید از ورق دریایی دارای مقاومت تسلیم 235 مگا پاسکال بوده و مقاومت کششی آن 400 تا 520 مگا پاسکال است. ورق دریایی A36 در صنایع دریایی، ساختمان سازی و خودرو سازی کاربرد دارد.
  • ورق دریایی LR-A: یکی دیگر از انواع ورق دریایی، ورق گرید LR-A است. این دسته از ورق‌های دریایی مقاومت تسلیم 355 مگا پاسکال داشته و مقاومت کششی آن 500 تا 620 مگا پاسکال است. از ورق دریایی گرید LR-A در صنایع دریایی، ساختمان سازی و پل سازی استفاده می‌شود.

کاربردهای ورق دریایی

ورق دریایی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، زنگ زدگی و فشار دارند، در صنایع مختلف کاربرد دارند. از مهم‌ترین ویژگی ورق دریایی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر نمک و املاح خورنده است که این ویژگی باعث شده تا تجهیزات ساخته شده از آن، دوام زیادی در محیط‌هایی مثل آب دریا داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای ورق دریایی در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع دریایی

ورق دریایی به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع دریایی، به شکلی است که از آن در ساخت انواع کشتی، زیر دریایی، یدک کش، فانوس دریایی، اسکله سازی و سکوهای نفتی استفاده می‌شود.

ساختمان سازی

امروزه از ورق‌های دریایی در ساخت سازه‌های صنعتی و تجاری، پروژه‌های ساختمان سازی و ساخت پل نیز استفاده می‌شود.

صنایع خودرو سازی

از دیگر کاربردهایی که ورق دریایی دارد، می‌توان از آن در ساخت بدنه خودرو، سپر و سایر قطعات خودرو اشاره کرد.

صنایع کشاورزی

ورق دریایی در ساخت تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور، کمباین، ادوات کشاورزی و سوله‌های کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع نفت و گاز

ورق‌های دریایی در صنایع نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق در ساخت لوله‌های انتقال دهنده آب، نفت و گاز از دریا به خشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که علاوه بر کاربردهای ذکر شده، ورق دریایی در صنایع دیگری مانند تولید تانک‌ها، صفحات یاتاقان، چرخ دنده‌ها، قالب‌ها و سایر تجهیزات صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید ورق دریایی از وب سایت آهن‌چی

اگر علاقه مند هستید تا برای خرید انواع گریدهای ورق دریایی اقدام کنید، می‌توانید از طریق وب سایت آهن‌چی این دسته از ورق‌ها را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری کنید.

همچنین اگر علاقه مند هستید تا پیش از خرید این ورق اطلاعات جامع و کاملی در مورد قیمت ورق به دست بیاورید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آهن‌چی تماس بگیرید و از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری