امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات میلگرد > نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون در ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون در ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه

میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که از آن در ساخت سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. میلگردها در برابر نیروهای کششی مقاومت خوبی از خود نشان داده و به همین دلیل در فونداسیون ساختمان‌ها برای تحمل وزن ساختمان و نیروهای وارد بر آن استفاده می‌شوند. در صورتی که قصد ساخت ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه دارید، نیاز است تا دید کاملی در مورد نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون داشته باشید. در همین راستا در این مطلب از سایت آهن‌چی قصد داریم تا شما را با نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون در ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان یک طبقه

در ساختمان‌های یک طبقه، معمولاً از میلگردهای سایز 16 یا 18 برای فونداسیون استفاده می‌شود. عمق فونداسیون این ساختمان‌ها معمولاً بین 60 تا 80 سانتی متر است.

در صورتی که قصد دارید تا از میلگردهای طولی برای فونداسیون در ساختمان‌های یک طبقه استفاده کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که میلگردهای طولی، در طول محور پی اجرا می‌شوند و شامل قرارگیری آن‌ها در ردیف‌های بالا و پایین فونداسیون است. برای محاسبه میلگرد طولی فونداسیون ساختمان یک طبقه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. طول فونداسیون را اندازه گیری کنید.
  2. تعداد ردیف میلگرد طولی را با توجه به عرض فونداسیون تعیین کنید.
  3. قطر میلگرد طولی را انتخاب کنید.
  4. وزن مخصوص میلگرد را در نظر بگیرید.

 

سپس نیاز است تا با استفاده از فرمول زیر، مقدار میلگرد طولی را محاسبه کنید:

وزن میلگرد طولی = طول فونداسیون * تعداد ردیف میلگرد * قطر میلگرد * وزن مخصوص میلگرد

همچنین اگر قصد دارید تا اقدام به محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون کنید، باید گفت که میلگردهای عرضی در عرض فونداسیون اجرا می‌شوند و برای اتصال میلگردهای طولی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون ساختمان یک طبقه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. عرض فونداسیون را اندازه گیری کنید.
  2. فاصله بین میلگردهای عرضی را تعیین کنید.
  3. قطر میلگرد عرضی را انتخاب کنید.
  4. وزن مخصوص میلگرد را در نظر بگیرید.

پس از طی کردن این مراحل، می‌توانید با استفاده از فرمول زیر، مقدار میلگرد عرضی را محاسبه کنید:

وزن میلگرد عرضی = عرض فونداسیون * فاصله بین میلگردها * قطر میلگرد * وزن مخصوص میلگرد

در نهایت برای محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون باید گفت که میلگردهای تقویتی در گوشه‌ها و نقاط حساس فونداسیون اجرا می‌شوند تا مقاومت فونداسیون را در برابر نیروهای وارد بر آن افزایش دهند. اگر قصد دارید تا اقدام به محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون کنید، نیاز است تا گام‌های زیر را طی نمایید:

  1. طول گوشه‌ها و نقاط حساس فونداسیون را اندازه گیری کنید.
  2. قطر میلگرد تقویتی را انتخاب کنید.
  3. وزن مخصوص میلگرد را در نظر بگیرید.

در نهایت می‌توانید با استفاده از فرمول زیر، مقدار میلگرد تقویتی را محاسبه کنید:

وزن میلگرد تقویتی = طول گوشه‌ها و نقاط حساس * قطر میلگرد * وزن مخصوص میلگرد

چه میزان میلگرد برای ساختمان یک طبقه نیاز است؟

یکی از موضوعات مهم برای ساخت سازه‌ها، محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای ساختمان است که ما این موضوع را برای ساختمان یک طبقه بررسی می‌کنیم. در واقع میلگردهای سایز ۱۶ یا ۱۸ بیشترین استفاده را در ساخت ساختمان‌های یک طبقه دارند که خاموت سایز 8 یا 10 انتخاب مناسبی است.

اولین نکته در محاسبه دقیق میزان میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه، توجه به متراژ آن است اما می‌توان این محاسبه را برای سازه‌هایی با اسکلت فلزی، میزانی در حدود 45 تا 65 کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع دانست، البته در صورتی که به روش مهاربندی باشد. اگر از روش قاب خمشی استفاده شود، مقدار میلگرد مورد نیاز برای اینکار بین 65 تا 90 کیلوگرم خواهد بود.

این موضوع در اسکلت‌های بتنی، متفاوت است، به طوری‌که اگر این ساختمان‌ها به روش قاب خمشی و دیوار برشی باشند، مقدار میلگرد مورد نیاز بین 35 تا 45 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است اما در صورتی که اسکلت سازه بتنی باشد، به 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد نیاز داریم.

محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان دو طبقه

در ساختمان‌های دو طبقه، معمولاً از میلگردهای سایز 16 یا 18 برای فونداسیون استفاده می‌شود. عمق فونداسیون این ساختمان‌ها معمولاً بین 70 تا 90 سانتی متر است. موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که مراحل محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان دو طبقه مشابه مراحل محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان یک طبقه است. تنها تفاوت در این است که در ساختمان‌های دو طبقه، بار وارد بر فونداسیون بیشتر است و بنابراین باید از میلگردهای قوی‌تری استفاده شود.

سایز میلگرد برای ساختمان دو طبقه

موضوع بعدی، در خصوص سایز میلگردهای ساختمان دو طبقه است که معمولا در ساختمان‌‌سازی از میلگردهایی با سایز 12، 14 و 16 استفاده می‌ شود. بنابراین می‌توان گفت در اکثر پروژه‌‌های ساختمانی از میلگرد سایز 12 استفاده می‌شود، درحالی ‌که میلگرد سایز 14 بیشترین نقش و استفاده را در تقویت فونداسیون یک ساختمان دارد تا باعث استحکام بیشتر سازه ‌‌گردد.

در نهایت از میلگرد سایز 16 که در دسته میلگردهای A3 و آج 400 است، برای تقویت پی ساختمان در برابر نیروهای وارد شده استفاده می‌شود.

خرید میلگرد فونداسیون با کیفیت از آهن‌چی

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به خرید میلگرد فونداسیون با کیفیت و مقرون به صرفه کنید، می‌توانید از طریق وب سایت آهن‌چی به این هدف دست پیدا کنید. این مجموعه انواع میلگرد را با پایین قیمت ممکن به فروش می‌رساند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید قیمت لحظه ای میلگرد را از طریق وب سایت آهن‌چی مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری