امروز سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات نبشی و ناودانی > بررسی تفاوت نبشی و سپری

بررسی تفاوت نبشی و سپری

یکی از چالشی‌ترین سوال‌ها در حوزه صنایع فولادی، تفاوت نبشی و سپری است. زیرا این دو محصول، پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود؛ در حقیقت  عمده کاربرد این دو مقطع در مصارف صنعتی و ساختمانی است. گرچه کاربرد نبشی‌ها و سپری‌ها تقریبا شبیه به هم هستند ولی هر کدام از آنها با داشتن یکسری ویژگی‌هایی منحصربه فرد برای موارد خاصی استفاده می‌شوند.

در ادامه همراه با مجموعه آهن‌چی باشید تا علاوه‌بر آشنایی با نبشی و سپری، تفاوت‌های این دو محصول را بررسی کنیم.

سپری چیست

قبل از پرداختن به تفاوت نبشی و سپری، بیایید در ابتدا با این محصولات آشنا شویم و درباره ویژگی‌ آن‌ها بیشتر بدانیم.

سپری، ظاهری شبیه به T انگلیسی دارد و به همین خاطر آن را با نام پروفیل T هم می‌شناسند. این محصولات به دو روش پرسی و فابریک تولید شده و به دو صورت تک یا دوبل مورد استفاده قرار می گیرد. این هم بدانید که سپری‌ها به دو صورت لبه گرد و لبه تیز در بازار وجود دارند که اندازه ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر آن در نوع لبه گرد و اندازه ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر این مقاطع در نوع لبه تیز هستند. همچنین ضخامت این نوع پروفیل‌ها بین ۰.۹ تا ۲.۵ و طولی بین ۶ تا ۱۲ متر دارند.

کاربرد سپری

بنابراین از مهم‌ترین کاربردهای سپری باید به ساخت ستون و خرپا، افزایش استحکام گلخانه‌ها، نماکاری خشک، ساخت سقف‌های نورگذر، سدسازی، اتصال پل به ستون‌ ها، استفاده در سقف و نماهای شیشه‌ ای و نورگیر زیرزمین اشاره کرد.

نبشی چیست

در مقابل نبشی‌ها، ظاهری شبیه به L انگلیسی داشته و در واقع همان پروفیل‌های L شکل هستند. از انواع نبشی‌ها نیز می‌توان به نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی اشاره کرد که در نوع بال مساوی، ابعاد این محصول باهم برابر است، درصورتی که نبشی‌های بال نامساوی دارای ابعاد مختلفی هستند.

این مقاطع فولادی نبشی از جنس‌‌های کربن و استیل بوده و روش‌های تولید آن‌ها مانند سپری به دو صورت فابریک و پرسی است. بنابراین مهم‌ترین تفاوت نبشی پرسی و فابریک در خواص مکانیکی آن‌ها است، زیرا در روش تولید نبشی پرسی از پرس تسمه‌ فولادی استفاده می‌شود اما در روش فابریک، بیلت فولادی که از قبل گرم شده است را تحت نورد گرم قرار می‌دهند. از دیگر تفاوت نبشی پرسی و فابریک، زاویه این مقاطع است که در نبشی پرسی زاویه بیرونی گردتر از نبشی فابریک است.

کاربرد نبشی‌ها

بنابراین از مهم‌ترین کابرد نبشی‌ها می‌توان به تقویت سازه‌های مختلف، استفاده به عنوان تکیه‌گاه، مبلمان، قابل استفاده در صنایعی مثل دکل‌های انتقال نیرو، ماشین آلات صنعتی، بادبندها و سایر صنایع، اشاره کرد.

بررسی تفاوت نبشی و سپری

بعد از آشنایی با این دو محصول نوبت به بیان تفاوت نبشی و سپری است. زیرا کاربردهای مشابه این دو مقطع باهم، سبب شده تا افراد بسیاری تصور کنند که سپری‌ها همان نبشی هستند. به همین خاطر در ادامه مهم‌ترین فرق بین نبشی و سپری را معرفی می‌کنیم که شامل موارد زیر است:

تفاوت در ظاهر

اولین تفاوت بین سپری و نبشی که یکی از مشهودترین و همچنین مهم‌ترین تفاوت این دو محصول به حساب می‌آید، متفاوت بودن شکل ظاهری آن‌ها است. در حقیقت نبشی از دو مقطع عمود برهم تشکیل‌شده که شکلی همانند حرف L دارد، در حالیکه سپری از مقطعی عمود بر یک صفحه ساخته‌شده و ظاهر آن شبیه به T انگلیسی است. علاوه‌بر این موضوع، نبشی‌ها به دو نوع بال مساوی و نامساوی تقسیم می‌شوند تا در کاربردهای متفاوت به خصوص برای اتصالات، راه‌گشا باشند. به همین خاطر این دو نوع نبشی در زاویه قرارگیری و اندازه بال‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت هستند اما سپری از دو نمونه لبه تیز و لبه گرد تشکیل‌شده که تفاوت آن‌ها در اندازه است.

یکی دیگر از تفاوت‌ها در شکل ظاهری این دو مقطع ضخامت آن‌ها است که سپری نسبت به نبشی، ضخامت کمتری دارد. در واقع ضخامت نبشی بین ۲ تا ۵ میلی‌متر و ضخامت سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر است.

تفاوت در کاربرد

دومین وجه تمایز این دو محصول، تفاوت در کاربرد آن‌ها است. گرچه این دو مقطع کاربردهایی شبیه به هم دارند ولی دارا بودن یکسری ویژگی‌‌های منحصربه فرد، کاربرد نبشی و سپری‌ها را متفاوت کرده است. در واقع از سپری‌ها بیشتر در زمینه اتصالات میانی استفاده می‌شود که در نهایت یک اتصال دو وجهی را ایجاد می‌کند ولی نبشی‌ها، به‌عنوان اتصالات زاویه‌دار یا عمود برهم کاربرد دارند. در این بخش لازم به ذکر است که نبشی را می‌توان به‌صورت تکی و ترکیبی (دوبل) استفاده کرد اما سپری تنها به صورت تکی کاربرد دارد.

تفاوت دیگری که باید به آن اشاره کرد، میزان مقاومت این دو محصول است که سپری‌ها به خاطر ساختار خاص خود دارای سختی بیشتر و مقاومت خمشی پایین‌تری بوده درحالی‌که نبشی‌ها از مقاومت خمشی بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت در تولید

تفاوت سوم بین سپری و نبشی مربوط به نحوه تولید آن‌ها است که معمولا سپری‌ها در ایران با استفاده از پروسه نورد گرم یا همان روش فابریک تولید می‌شوند اما برای نبشی‌ها سه روش وجود دارد. در روش نورد گرم برای تولید سپری، پس از نرم شدن مواد اولیه‌ در کوره‌های حرارت‌دهی، آن‌ها را وارد مرحله نورد می‌کنند تا مواد ذوب‌شده از درون دروازه‌هایی به شکل T عبور و در نهایت شکل سپری‌ را بسازند.

بنابراین برای تولید نبشی‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد که با نام نبشی‌های فابریک و پرسی مرسوم است. در تولید نبشی به روش پرسی از یک ورق به طول ۶ متر استفاده می‌شود که آن را از وسط خم‌ می‌کنند. در واقع این مقطع، از ورق فولادی به دست می‌آید. این درحالی است که نبشی فابریک از همان ابتدا شکل‌دهی شده و به‌صورت کامل از قالب خارج می‌شود که در خط تولید نیز به‌صورت نبشی کامل است.

البته روش دیگری که برای تولید نبشی‌ها وجود دارد، استفاده از اکستروژن یا خروج‌کاری به صورت گرم است. این فرآیند بیشتر برای تولید نبشی‌های آلومینیومی، پی وی سی و پلاستیکی استفاده می‌شود و شباهت زیادی با نورد گرم دارد. اما از دو لحاظ می‌توان این دو فرآیند را از هم متمایز نمود. این دو تفاوت در نوع قالب‌های به کار رفته و ناحیه دمایی مورد استفاده برای روش‌های تولید نورد گرم و خروج‌کاری است.

جمع بندی

باتوجه به موضوعاتی که تا اینجا مطرح کردیم، می‌توان تفاوت نبشی و سپری را در مواردی چون همش‌پذیری کمتر سپری نسبت به نبشی و مشکل در اتصالات سپری به دلیل خمش پذیری کم آنها، تفاوت ظاهری در سطح مقطع، متفاوت بودن کاربرد به دلیل ابعاد آن‌ها و در نهایت استفاده از سپری برای اتصال دو وجه و مصارفی که نیاز به پایه قوی تری داشته باشند، اشاره کرد.

در نهایت اگر سوالی درخصوص نبشی‌ و سپری ذهن شما را به خود مشغول کرده یا قصد خرید نبشی مانند نبشی پارسه کاوه را دارید، با کارشناسان ما در مجموعه آهن‌چی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری