آهن‌چی > وبلاگ > مقالات نبشی و ناودانی > هر آن چه باید در مورد تفاوت نبشی و ناودانی بدانید

هر آن چه باید در مورد تفاوت نبشی و ناودانی بدانید

نبشی و ناودانی دو مقطع فولادی پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع هستند که در نگاه اول ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. با این وجود، تفاوت‌های ظریف و مهمی بین این دو مقطع وجود دارد که در کاربرد و انتخاب نوع مناسب آن‌ها تاثیرگذار است. در همین راستا در این مطلب از وب سایت آهنچی قصد داریم تا به بررسی تفاوت نبشی و ناودانی پرداخته و در این زمینه صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

نبشی چیست؟

نبشی یک نوع از پروفیل فولادی است که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است. این دو بال می‌توانند مساوی یا نامساوی باشند. نبشی‌ها از نظر ظاهری شبیه به حرف L انگلیسی هستند. از مهم‌ترین کاربردهای نبشی می‌توان به اتصال تیرآهن‌ها به ستون‌ها، ساخت خرپا، قاب بندی سوله‌ها، ساخت پل، ستون بندی، ساخت قفسه‌های فلزی و… اشاره کرد.

نبشی‌ها مزایای مختلفی دارند که از این مزایا می‌توان به مقاومت بالا، تنوع در ابعاد و ضخامت، قابلیت جوشکاری و… اشاره داشت. در کنار مزایایی که نبشی‌ها دارند، این دسته از محصولات معایبی نیز خواهند داشت که شامل قیمت و وزن بالای آن‌ها می‌شود.

ناودانی چیست؟

ناودانی نوع دیگری از پروفیل فولادی است که شبیه حرف U یا C انگلیسی بوده و از یک جان و دو بال تشکیل شده‌اند. جان ناودانی عمود بر بال‌ها است و بال‌ها در دو طرف جان قرار دارند.

ناودانی در دو نوع ساده و مشبک است که در نوع ساده، جان و بال‌ها صاف و بدون سوراخ هستند. از طرف دیگر شاهد ناودانی مشبک هستیم که در این نوع ناودانی، سوراخ‌هایی در جان و بال‌ها تعبیه شده است. از کاربردهای ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت ستون
  • ساخت تیر
  • قاب بندی
  • اتصال تیرآهن‌ها به ستون‌ها
  • ساخت پل
  • ساخت ماشین آلات
  • ساخت قفسه‌های فلزی

این پروفیل‌ها مزایایی چون مقاومت بالا، تنوع در ابعاد و ضخامت، قابلیت جوشکاری و… دارند.

تفاوت نبشی و ناودانی

بعد از معرفی نبشی و ناودانی، به منظور بررسی تفاوت نبشی و ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکل ظاهری

یکی از موارد تفاوت نبشی و ناودانی در شکل ظاهری آن‌ها است. در بخش مقطع، نبشی دارای مقطعی L شکل بوده که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است. از طرف دیگر ناودانی مقطعی U یا C شکل دارد که از سه بال تشکیل شده است. یک بال پهن در وسط و دو بال باریک‌تر در طرفین ناودانی وجود دارند.

از نظر ضخامت، نبشی‌ها دارای بال‌‌های با ضخامت مساوی یا نامساوی هستند اما ناودانی‌ها ضخامت بال‌های مساوی دارند. یکی دیگر از تفاوت نبشی و ناودانی در اندازه این دو است. نبشی‌ها در سایزهای مختلف با طول بال‌های 3 تا 20 سانتی‌متر و ضخامت 3 تا 35 میلی‌متر تولید می‌شوند. ناودانی‌ها اما در سایزهای مختلفی با طول بال‌های 30 تا 400 میلی‌متر و ضخامت 2 تا 16 میلی‌متر ساخته شده‌اند.

جنس

یکی دیگر از تفاوت نبشی و ناودانی در جنس این دو پروفیل است. با وجود این که اکثرا نبشی‌ها آهنی هستند، اما این دسته از پروفیل‌ها در انواع و اقسام متریال‌ها تولید می‌شوند. از مهم‌ترین انواع نبشی می‌توان به نبشی گالوانیزه، نبشی پلاستیکی، نبشی پی وی سی، نبشی استیل و نبشی ام دی اف اشاره کرد. از سوی دیگر اما متریال ناودانی محدود بوده و در بیشتر مواقع این دسته از محصولات از جنس متریال فلزی هستند.

تفاوت در استاندارد

نبشی و ناودانی در بخش استانداردهای تولید نیز با یکدیگر فرق دارند. استاندارد مورد استفاده برای تولید نبشی از نوع استاندارد BS EN 10056 و استاندارد DIN 1022 است. از طرف دیگر استاندارد مورد استفاده برای تولید ناودانی از نوع BS EN 10279 و DIN 1026 است.

نکات مهم برای خرید نبشی و ناودانی

برای خرید نبشی و ناودانی باید به چند موضوع مهم توجه کنید تا بتوانید بدون مشکل نبشی و ناودانی را خریداری کنید. اولین قدم برای انتخاب نبشی یا ناودانی، تعیین نوع کاربرد آن است. هر کدام از این مقاطع مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید با توجه به نیاز شما انتخاب شوند.

نبشی و ناودانی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. انتخاب نوع مناسب از این پروفیل‌ها به عوامل مختلفی مانند محیط استفاده، میزان باربری و بودجه شما بستگی دارد. از دیگر مواردی که باید در نظر بگیرید، سایز این محصولات است. نبشی و ناودانی در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و انتخاب سایز مناسب به نوع کاربرد و میزان باربری مورد نیاز شما بستگی دارد.

وزن نبشی و ناودانی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب آن‌ها است. به طور کلی، نبشی‌ها از ناودانی‌ها سنگین‌تر هستند و باید با توجه به شرایط پروژه خود، پروفیلی را در وزن مناسب خریداری کنید.

بهترین روش خرید نبشی و ناودانی

اگر قصد خرید نبشی و ناودانی را دارید، می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهنچی برای خرید این پروفیل‌ها اقدام کنید. ما در سایت آهنچی نبشی و ناودانی تولیدی کارخانه‌های مختلف را با کم‌ترین قیمت به فروش می‌رسانیم و می‌توانید با قیمت مناسب این دسته از محصولات را خریداری کنید.

حرف آخر

در این مطلب شما را با نبشی و ناودانی آشنا کردیم که هر دو از مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت هستند. انتخاب نوع مناسب هر یک از این مقاطع به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و شما باید برای خرید این محصولات دید کاملی در مورد تفاوت نبشی و ناودانی داشته باشید که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری