آهن‌چی > وبلاگ > مقالات ورق > آشنایی 0 تا 100 با انواع گالوانیزه کردن

آشنایی 0 تا 100 با انواع گالوانیزه کردن

منظور از گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون، فرایندی است که در آن روی ورق فولادی با لایه‌ای ‌از فلز روی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی پوشانده می‌شود. گالوانیزاسیون به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که قرار است در این مقاله به توضیح این روش‌ها پرداخته شود؛ با ما همراه باشید.

گالوانیزاسیون چیست؟

پروسه‌ای که در آن روی ورق فولادی با لایه‌ای ‌از فلز روی پوشانده می‌شود تا مقاومت ورق فولادی در برابر زنگ زدگی، سایش و خوردگی افزایش پیدا کند گالوانیزاسیون نام دارد. فراموش نکنید که فولاد گالوانیزه شده نسبت به فولاد معمولی کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

کاربردهای فولاد گالوانیزه شده

  1. استفاده درصنایع خودروسازی
  2. استفاده در صنایع ساخت و ساز
  3. کاربرد در انواع اتصال دهنده‌ها
  4. تولید لوازم خانگی
  5. تولید تابلوهای علائم رانندگی
  6. ساخت بدنه سالن‌های بزرگ
  7. ساخت سوله‌های صنعتی
  8. تولید انواع لوله و پروفیل
  9. استفاده در صنعت کابینت سازی و …

آشنایی با انواع روش‌های گالوانیزه

گالوانیزاسیون به سه روش گالوانیزه کردن سرد، گالوانیزاسیون گرم و پیش گالوانیزه کردن انجام می‌شود که بین این سه روش، گالوانیزاسیون گرم، قدیمی‌تر و متداول‌تر محسوب می‌شود و به صورت کلی هر سه روش به صورت مجزا، کاربردها و مزایای خاص خودشان را دارند.

گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanizing)

در گالوانیزه گرم که محبوب‌ترین روش گالوانیزاسیون نیز محسوب می‌شود، ورق فولادی در حوضچه مذاب دارای دمای  460 درجه سانتی گراد غوطه ور می‌شود تا لایه‌ای از ترکیب روی و آهن ایجاد شود، این ترکیب تازه شکل گرفته در برابر سایش و زنگ زدن و خوردگی مقاوم است و در نتیجه عمر فولاد را افزایش می‌دهد.

گالوانیزه سرد (Cold Galvanizing)

الکترو گالوانیزه یا گالوانیزه سرد یکی از پر کاربردترین روش‌های گالوانیزه کردن است که امروزه در صنایع فولادی کاربرد دارد. در این روش، قطعه فولادی پس از غوطه ور شدن در حوضچه‌ای شامل ترکیبی از نمک‌های فلزی، به یک دستگاه الکترونیکی متصل می‌شود تا یک لایه الکترولیتی محافظ، سراسر قطعه فولادی را بپوشاند. این روش گالوانیزه کردن بیشتر برای فلزات ظریف و با ضخامت کم‌تر کاربرد دارد.

 

پیش گالوانیزه کردن (Pre-galvanization)

پیش گالوانیزه شدن، شباهت بسیاری به گالوانیزه گرم دارد، در این روش گالوانیزاسیون، قطعات فولادی در استخر حاوی مذاب، غلطانده می‌شوند و سپس پس از آغشته شدن کامل قطعه فولادی به مذاب، این قطعات به صورت آویزان به دار آویخته می‌شوند تا سرد شده و برای بسته بندی و عرضه در بازار آماده شوند.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

گالوانیزاسیون سرد و گرم دو روش گالوانیزه متفاوت محسوب می‌شوند که تفاوت‌های بسیاری دارند اما در این میان، شدت دمای ورق گالوانیزه شده و نوع پوشش زنگ زدگی و کاربردهای فولاد گالوانیزه شده سه تفاوت اصلی گالوانیزاسیون سرد و گرم محسوب می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دمای گالوانیزه کردن

دمای ورق فولادی در گالوانیزه کردن سرد حدود 25 الی 30 درجه سانتی گراد است اما در گالوانیزه گرم قطعه فولادی در دمایی بسیار بالاتر حدود 450 الی 700 درجه سانتی گراد گالوانیزه می شود.

پوشش زنگ زدگی

در گالوانیزه سرد، عمدتا با استفاده از رنگ و رزین روکش شیمیایی ایجاد می شود اما در گالوانیزه گرم، لایه محافظ به صورت مستقیم از طریق تعامل با فلز روی، شکل می‌گیرد تا از فولاد در برابر آسیب‌های بیرونی محافظت کند.

 

کاربرد

فولادهایی که با روش گرم گالوانیزه می شوند، ضخامت و مقاومت بالاتری دارند و بیشتر در فضاهای باز که در معرض خوردگی و آسیب دیدگی هستند استفاده می شوند اما فولادهایی که با روش سرد گالوانیزه می‌شوند ضخامت کمتری داشته و بیشتر در فضاهایی استفاده می شوند که احتمال آسیب دیدگی و ضرب خوردن کمتری وجود دارد.

قیمت ورق گالوانیزه چه قدر است؟

احتمالا زمان خرید فولاد گالوانیزه، اطلاع یافتن از رنج قیمت ورق‌ گالوانیزه برای شما مهم است، بهتر است بدانید قیمت ورق گالوانیزه بر اساس فاکتورهای متفاوتی مثل نوع برند، ابعاد، کیفیت، تاریخ تولید و …. متفاوت است اما شما می‌توانید با خیال راحت کم‌ترین قیمت ورق گالوانیزه را با بهترین کیفیت از سایت آهنچی خریداری کنید. برای اطلاع از آخرین قیمت ورق گالوانیزه روی لینک زیر کلیک کنید.

حرف آخر

در این مقاله از سایت آهنچی، شما را با انواع روش‌های گالوانیزه کردن فولاد و تفاوت‌ بین این روش‌ها آشنا کردیم. فراموش نکنید که هر نوع فولاد گالوانیزه شده دارای کاربردها و مزایای خاصی است و شما باید قبل از خرید به این تفاوت‌ها توجه کنید تا یک خرید مطمئن و موفق داشته باشید. سایت آهنچی برای خرید بهترین فولاد گالوانیزه شده با کم‌ترین قیمت همراه شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری