امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات تیرآهن > تفاوت تیرآهن و هاش در چیست؟

تفاوت تیرآهن و هاش در چیست؟

تفاوت تیرآهن و هاش

دو نوع از پروفیل‌های فولادی که کاربردهای متنوعی دارد، تیرآهن و هاش هستند. این دسته از پروفیل‌های فولادی در ساخت سازه‌های مختلف از جمله ساختمان‌ها، پل‌ها و برج‌ها کاربرد دارند و از آن‌ها در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که شاهد تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو پروفیل هستیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا تفاوت تیرآهن و هاش را با هم مرور کنیم و در مورد تفاوت بین این دو پروفیل اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از انواع پروفیل‌های فولادی است که از دو بخش جان و بال تشکیل شده است. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی مقاومت می‌کند و بال‌ها در مقابل گشتاور خمشی تاب می‌آورند. تیرآهن‌ها معمولاً در دو شکل I و H ساخته می‌شوند.

تیرآهن‌ها از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در ساخت سازه‌های اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آن‌ها برای ساخت تیرهای ساختمانی، ستون‌ها، خرپاها و مهاربندها استفاده می‌شود.

تفاوت تیرآهن و هاش

تیرآهن در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای گوناگونی دارد. از تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی و ساخت سازه‌های اسکلت فلزی استفاده می‌شود. همچنین از تیرآهن‌ها در ساخت پل‌های بزرگ و سنگین استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای تیرآهن می‌توان به صنعت نفت و گاز و استفاده از آن برای ساخت مخازن، سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها اشاره کرد.

از مهم‌ترین مزایای تیرآهن‌ها می‌توان به استحکام و مقاومت زیاد، وزن سبک، قابلیت جوشکاری و قیمت مناسب اشاره کرد. از معایب تیرآهن‌ها نیز می‌توان به احتمال خوردگی و نیاز به نگهداری اشاره کرد.

تیر آهن بال پهن یا تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش (H Beam) یکی دیگر از انواع پروفیل فولادی است که سطح مقطع آن به شکل حرف H است. بال‌های تیرآهن هاش با جان آن برابر است و معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن‌های معمولی دارد.

تیرآهن‌های بال پهن کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن بال پهن می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی، صنعت نفت و گاز، صنعت ماشین‌سازی و… اشاره کرد.

تفاوت تیرآهن و هاش

به منظور خرید تیرآهن و هاش نیاز است تا دید کاملی در مورد تفاوت تیرآهن و هاش داشته باشید. به منظور بررسی تفاوت بین این دو پروفیل فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر شکل ظاهری

یکی از مهم‌ترین تفاوت تیرآهن و هاش در شکل ظاهری سطح مقطع این دسته از پروفیل‌های فولادی است. سطح مقطع تیرآهن به شکل I است؛ در حالی‌که سطح مقطع تیرآهن هاش به شکل H است. این امر بدین معناست که بال‌های تیرآهن نسبت به جان آن کوچک‌تر هستند، اما بال‌های هاش با جان آن برابرند.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر وزن

تفاوت دیگری که بین تیرآهن و هاش وجود دارد، وزن این دسته از محصولات است. به دلیل شکل سطح مقطع، تیرآهن هاش وزن بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد؛ درواقع این تفاوت در وزن به خاطر ضخامت بیشتر جان و بال در تیرآهن هاش است.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر خواص مکانیکی

تمایزی که در شکل ظاهری تیرآهن و هاش وجود دارد، باعث شده است تا بین خواص مکانیکی این دسته از محصولات نیز تفاوت باشد. به‌طور کلی تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن معمولی مقاومت و استحکام بیشتری دارد. این ویژگی به دلیل سطح مقطع بزرگ‌تر و ضخامت بیشتر بال‌های تیرآهن هاش است.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر کاربرد

از دیگر تفاوت‌های بین تیرآهن و هاش در کاربرد آن‌هاست. تیرآهن‌ها معمولاً برای تحمل بارهای وارده از یک جهت مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل تیرآهن در ساخت تیرهای ساختمانی، ستون‌ها و مهاربندها کاربرد دارد.

از طرف دیگر تیرآهن هاش به دلیل مقاومت و استحکام زیاد خود می‌تواند بارهای وارده از دو جهت را تحمل کند. به همین دلیل است که از هاش در ساخت سازه‌های سنگین‌وزن مانند پل‌ها، برج‌ها و مخازن استفاده می‌شود.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر استاندارد

تیرآهن‌ها مطابق استاندارد IPE و IPN و هاش‌ها مطابق استاندارد IPB تولید می‌شوند. تیرآهن IPE در ایران با نام تیرآهن نیم‌پهن موازی شناخته می‌شود و مطابق با استاندارد اروپا و ایران تولید می‌شود. از سوی دیگر تیرآهن IPN نیز مطابق استاندارد چین و روسیه تولید می‌شود و در ایران از آن با نام تیرآهن بال‌باریک شیب‌دار یاد می‌شود.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر فرآیند ساخت

بین تیرآهن و هاش در فرآیند ساخت نیز تفاوت وجود دارد. تیرآهن‌ها معمولاً به روش نورد گرم تولید می‌شوند. در این فرآیند یک شمش فولادی داغ از میان غلطک‌ها عبور داده می‌شود تا به شکل تیرآهن دربیاید.

تفاوت تیرآهن و هاش

از طرف دیگر فرآیند ساخت هاش به نحوی است که معمولاً این دسته از محصولات به روش نورد گرم تولید می‌شوند. با این حال فرآیند ساخت هاش پیچیده‌تر از تیرآهن است و به تجهیزات پیچیده‌تری نیز نیاز دارد.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر قیمت

تیرآهن هاش به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و پیچیدگی ساخت، قیمت بالاتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. با توجه به شرایطی که هاش دارد، قیمت این مدل از تیرآهن‌ها معمولاً بین 10 تا 20 درصد بیشتر از قیمت تیرآهن معمولی است. البته عوامل مختلفی مانند نوع و ابعاد تیرآهن، نوسانات بازار فولاد و… از دیگر عواملی است که می‌تواند بر روی قیمت این دسته از محصولات اثر بگذارد.

بهترین روش خرید تیرآهن و هاش

اگر قصد خرید هاش و تیرآهن را دارید، می‌توانید از طریق وب‌سایت آهن‌چی برای خرید این دسته از محصولات اقدام کنید. یکی از معتبرترین سایت‌های خرید و فروش محصولات آهنی در ایران، وب‌سایت آهن‌چی است. این سایت محصولات متنوعی از جمله تیرآهن، هاش، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر محصولات فولادی تولیدی کارخانه‌های معتبر را با پایین‌ترین قیمت به فروش می‌رساند.

حرف آخر

در این مطلب از وب‌سایت آهن‌چی شما را با تیرآهن و هاش آشنا کردیم که دو نوع پروفیل فولادی هستند و هرکدام کاربردهای خاصی دارند. بررسی مواردی که در این مطلب بیان کردیم، به شما کمک می‌کند تا دید کاملی در مورد تفاوت تیرآهن و هاش داشته باشید و بتوانید متناسب با نیاز خود اقدام به خرید محصول مناسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری