امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات تجهیزات > تفاوت بین کناف یا رابیتس چیست؟

تفاوت بین کناف یا رابیتس چیست؟

کناف و رابیتس دو دسته از مصالح ساختمانی هستند که در ساخت سقف کاذب، دیوارهای جداکننده و دکوراسیون داخلی از آنها استفاده می‌شود. هرکدام از این مصالح مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بین آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مطلب از سایت آهن‌چی قصد داریم تا نگاهی به تفاوت رابیتس و کناف بیندازیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

کناف چیست؟

یکی از انواع مصالح ساختمانی کناف است که به صفحات روکش‌دار گچی می‌گویند. این صفحات از دو لایه گچ با روکش‌های کاغذی ساخته می‌شوند. خرید و استفاده از کناف مزایای قابل‌توجهی دارد. از مزایای استفاده از کناف در پروژه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت اجرا: کناف‌ها سرعت اجرای زیادی دارند. این موضوع باعث شده است تا استفاده از کناف هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش دهد؛ درنتیجه می‌توانید کار را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر پیش ببرید.
  • وزن کم: کناف‌های وزن بسیار کمی دارند و به همین دلیل استفاده از این محصولات بار مرده ساختمان را افزایش نمی‌دهد.
  • مقاومت در برابر آتش: کناف‌ها محصولاتی هستند که در برابر آتش مقاومند و در صورت وقوع آتش‌سوزی کمک می‌کنند تا سرعت گسترش آتش به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.
  • عایق صدا: کناف‌ها ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود عایق صدا باشند؛ بنابراین به کاهش آلودگی صوتی در محیط کمک می‌کنند.
  • قابلیت رنگ‌آمیزی: مزیت دیگری که کناف دارد این است که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود این دسته از محصولات را به راحتی رنگ‌آمیزی کنید و از آنها استفاده کنید.

رابیتس چیست؟

یکی دیگر از محصولات ساختمانی که می‌توانید از آنها در پروژه‌های مختلف استفاده کنید، رابیتس است. رابیتس به ورق فولادی مشبکی می‌گویند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، از آن در سقف‌های کاذب، گچ‌کاری، گچ‌بری و… استفاده می‌شود. رابیتس‌ها انواع مختلفی دارند. به منظور معرفی انواع رابیتس بر اساس تعداد ستون، می‌توان آن را به رابیتس 9 ستونی، 11 ستونی و 13 ستونی تقسیم کرد. همچنین برای معرفی انواع رابیتس بر اساس وزن نیز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رابیتس سبک: رابیتس سبک دارای وزن بین 400 تا 700 گرم در هر مترمربع است.
  • رابیتس نیمهسنگین: رابیتس نیمه‌سنگین دارای وزن بین 700 تا 900 گرم در هر مترمربع است.
  • رابیتس سنگین: رابیتس سنگین دارای وزن بین 900 تا 1000 گرم در هر مترمربع است.
  • رابیتس فوقسنگین: رابیتس فوق‌سنگین دارای وزن بیش از 1000 گرم در هر مترمربع است.

پس از بررسی انواع رابیتس، اگر بخواهیم در مورد مزایای خرید و استفاده از رابیتس در پروژه‌های ساختمانی صحبت کنیم، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • مقاومت زیاد: رابیتس‌ها به دلیل نحوه تولید و ساخت، مقاومت زیادی دارند و این موضوع باعث می‌شود تا این دسته از محصولات در برابر ضربه و فشار، مقاومت قابل‌توجهی از خود نشان دهند.
  • قابلیت انعطافپذیری: رابیتس‌ها انعطاف‌پذیری زیادی دارند؛ بنابراین می‌توان از آنها برای ایجاد سطوح منحنی استفاده کرد.
  • هزینه کم: رابیتس‌ها به نسبت سایر محصولات مشابه ساختمانی مانند کناف، قیمت پایین‌تری دارند و ارزان‌تر هستند.

تفاوت رابیتس و کناف چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی به تفاوت رابیتس و کناف بیندازیم، این دو محصول را می‌توان به شکل‌های متفاوتی با یکدیگر مقایسه کرد. از مهم‌ترین تفاوت رابیتس و کناف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کناف بهتر است یا رابیتس؟ تفاوت بین کناف یا رابیتس چیست؟

تفاوت رابیتس و کناف از نظر وزن

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین رابیتس و کناف در وزن این دو محصول است. رابیتس نسبت به کناف وزن بیشتری دارد. وزن رابیتس بسته به نوع آن بین 400 تا 1000 گرم در هر مترمربع است. این در حالی است که وزن کناف بسته به نوع آن بین 600 تا 1200 گرم در هر مترمربع است. وزن کم کناف باعث می‌شود که بار مرده ساختمان کاهش یابد. این امر برای ساختمان‌های قدیمی و سازه‌هایی که نیاز به تقویت دارند، بسیار مهم است.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر مقاومت در برابر ضربه

به منظور بررسی تفاوت رابیتس و کناف از نظر مقاومت در برابر ضربه باید گفت که رابیتس نسبت به کناف، مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد. این امر به دلیل ساختار شبکه‌ای رابیتس است که باعث می‌شود ضربه‌ها را به‌طور مساوی توزیع کند. همچنین وزن زیاد رابیتس نیز کمک می‌کند تا در برابر ضربه‌های شدیدتر مقاومت کند.

کناف مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد. این امر به دلیل ساختار صفحات گچی کناف است که در صورت ضربه به راحتی می‌شکنند. در مجموع می‌توان گفت که رابیتس برای پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت زیاد در برابر ضربه دارند، مناسب است. کناف نیز بهتر است برای پروژه‌هایی به‌کار رود که نیاز به مقاومت متوسط در برابر ضربه دارند.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر انعطاف پذیری

رابیتس نسبت به کناف انعطاف‌پذیرتر است. این ویژگی به دلیل ساختار شبکه‌ای رابیتس است که می‌تواند در برابر تغییر شکل مقاومت کند. از سوی دیگر کناف انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به رابیتس دارد. به دلیل ساختار صفحات گچی، کناف در صورت تغییر شکل نمی‌تواند مقاومت کند و به راحتی می‌شکنند.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر قیمت و هزینه

قیمت یکی از مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب بین رابیتس و کناف باید در نظر گرفته شود. در بین این دو محصول، رابیتس نسبت به کناف ارزان‌تر است؛ به همین دلیل اگر قصد دارید تا محصولی با هزینه کم خریداری کنید، می‌توانید به سراغ رابیتس بروید.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر سرعت اجرا

کناف نسبت به رابیتس سرعت اجرای بیشتری دارد. این ویژگی به این خاطر است که ساختار کناف ساده است و برای اجرا نیاز به تجهیزات کمتری دارد. در اجرای رابیتس ابتدا باید کلاف‌های فلزی نصب شوند. سپس توری رابیتس روی کلاف‌ها قرار می‌گیرد و با مفتول به آنها متصل می‌شود. درنهایت گچ روی توری رابیتس کشیده می‌شود.

اما در اجرای کناف ابتدا صفحات گچی کناف به سقف یا دیوار متصل می‌شوند. سپس درزهای بین صفحات گچی با بتونه گچی پر و صاف می‌شوند. درنهایت سطح گچی رنگ‌آمیزی می‌شود.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر ترمیم و نگهداری

رابیتس نسبت به کناف فرآیند ترمیم و نگهداری آسان‌تری دارد. در صورت آسیب دیدن رابیتس می‌توان آن را با استفاده از گچ تعمیر کرد. همچنین می‌توان در صورت نیاز صفحات گچی را تعویض کرد.

اما در صورت آسیب دیدن کناف حتما باید صفحات گچی آسیب‌دیده را تعویض کرد. این امر می‌تواند زمان‌بر باشد و هزینه‌ای را به شما تحمیل کند.

رابیتس بهتر است یا کناف؟

در پاسخ به این پرسش که از بین کناف یا رابیتس کدام بهتر است، باید گفت که این موضوع به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال مصالح ساختمانی سبک، مقاوم در برابر آتش و قابل رنگ‌آمیزی هستید، کناف گزینه مناسبی برای شما به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر اگر به دنبال مصالح ساختمانی مقاوم، قابل انعطاف و ارزان‌قیمت هستید، رابیتس می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

کناف بهتر است یا رابیتس؟ تفاوت بین کناف یا رابیتس چیست؟

خرید رابیتس و کناف از آهن‌چی

اگر پس از بررسی تفاوت رابیتس و کناف، قصد خرید این دسته از مصالح را دارید، می‌توانید از طریق وب‌سایت آهن‌چی با کمترین هزینه برای خرید کناف و انواع رابیتس اقدام کنید و به راحتی این مصالح را در پروژه‌های مورد نظر خود مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری