امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات لوله > هر آن چه باید در مورد تفاوت لوله و تیوب بدانید

هر آن چه باید در مورد تفاوت لوله و تیوب بدانید

با وجود این که در بازار دو اصطلاح لوله و تیوب یا Pipe و Tube را به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، با این حال شاهد تفاوت Pipe و Tube هستیم. در همین راستا در این مطلب از وب سایت آهن‌چی قصد داریم تا در مورد تفاوت لوله و تیوب صحبت کرده و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین تفاوت Pipe و Tube در چیست؟

تفاوت لوله و تیوب را می‌توان از چندین منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از مهم‌ترین تفاوت Pipe و Tube می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکل

یکی از تفاوت‌های بین لوله و تیوب در شکل این دو است. لوله‌ها به طور کلی محصولاتی گرد با مقطع دایره‌ای هستند و به دلیل شکل آن‌ها برای انتقال سیالات مانند آب، گاز، نفت و… به کار می‌روند.

از سوی دیگر اما تیوب‌ها طراحی و شکل گرد، مستطیلی، مربعی یا بیضی دارند. تیوب‌ها به خاطر تنوع شکلی که دارند برای کاربردهای ساختاری مانند ستون، خرپا و… مناسب‌تر است.

روش تولید

از نظر روش تولید نیز شاهد تفاوت Pipe و Tube هستیم. لوله‌ها معمولاً از طریق فرآیندی به نام نورد یا کشش تولید می‌شوند که فلز را به شکل لوله دلخواه در می‌آورند. در این روش، فلز گرم یا سرد شده و از طریق قالب یا سری از غلطک‌ها عبور می‌کند تا به قطر و ضخامت مورد نظر برسد.

این در حالی است که تیوب‌ها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله اکستروژن، جوشکاری یا نورد تولید شوند. انتخاب روش تولید به شکل، اندازه و کاربرد نهایی تیوب بستگی دارد. اکستروژن برای تولید تیوب‌های بلند و نازک با مقاطع پیچیده مناسب است، در حالی که جوشکاری برای ساخت تیوب‌های بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از قطعات مجزا ایده آل است.

اندازه گیری

لوله‌ها به منظور اندازه گیری با قطر اسمی (NPS) و ضخامت دیواره اندازه گیری می‌شوند. NPS عددی بدون بعد است که به طور تقریبی به ظرفیت جریان لوله اشاره می‌کند. از طرف دیگر تیوب‌ها با قطر خارجی  (OD)  و ضخامت دیواره اندازه گیری می‌شوند. OD قطر دایره بیرونی لوله است.

کاربرد

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت لوله و تیوب در کاربرد آنهاست. از لوله‌ها به طور عمده برای انتقال سیالات مانند آب، گاز، نفت و فاضلاب کاربرد دارند. همچنین از آن‌ها در ساخت و ساز، تاسیسات و کاربردهای صنعتی نیز استفاده می‌شود. به دلیل تنوع در مواد و ضخامت‌های مختلف، لوله‌ها برای حمل طیف وسیعی از سیالات با فشارها و دماهای مختلف مناسب هستند.

تیوب‌ها نیز طیف گسترده‌تری از کاربردها را دارند که از مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به ساخت و ساز، ساخت تجهیزات مکانیکی، مبدل‌های حرارتی، مبلمان و حتی حمل و نقل مواد جامد اشاره کرد. تنوع شکل پذیری تیوب آن‌ها را برای کاربردهایی که به استحکام ساختاری در جهات مختلف نیاز دارند، ایده آل می‌کند.

مشخصات و تلرانس‌ها

لوله‌ها مطابق با استانداردهای مختلف مانند ASTM،API  و AWWA تولید می‌شوند که ضخامت دیواره، فشار کاری، مواد و ابعاد را مشخص می‌کنند. این امر برای تضمین ایمنی و عملکرد قابل اعتماد در کاربردهای حساس مانند انتقال سیالات خطرناک یا سیستم‌های تحت فشار بالا ضروری است.

تیوب‌ها به طور کلی محدودیت‌های کمتری نسبت به لوله‌ها دارند. با این حال، ممکن است برای کاربردهای خاص مانند تجهیزات پزشکی یا صنعت هوا فضا نیاز به رعایت استانداردهای خاص داشته باشند.

ضخامت

یکی دیگر از تفاوت های Pipe و Tube، در ضخامت آن‌ها است. ضخامت لوله‌ها در طول متغیر است. این تنوع ضخامت برای کاربردهایی که به مقاومت در برابر فشار بالا نیاز دارند، مانند لوله‌های آب، مناسب است. از طرف دیگر ضخامت تیوب‌ها در تمام طول یکنواخت است. این یکنواختی ضخامت، تیوب‌ها را برای کاربردهای دقیق مانند مبدل‌های حرارتی که به انتقال حرارت بهینه نیاز دارند، مناسب می‌کند.

استانداردها

برای تولید لوله و تیوب شاهد استانداردهای مختلفی هستیم. تفاوت لوله و تیوب از نظر استاندارد این است که برای تولید لوله‌ها شاهد الزامات ساخت، تست و بازرسی کمتر سختگیرانه‌ای نسبت به تیوب‌ها هستیم. این در حالی است که تیوب‌ها به دلیل کاربردهای دقیق‌تر، دارای الزامات ساخت، تست و بازرسی سختگیرانه تری هستند.

قیمت

از دیگر تفاوت Pipe و Tube در قیمت آن است. لوله‌ها به طور معمول ارزان‌تر از تیوب‌ها هستند. این در حالی است که تیوب‌ها به دلیل فرآیند ساخت پیچیده‌تر و الزامات استانداردهای بالاتر، گران‌تر هستند.

خرید انواع لوله و تیوب از آهن‌چی

اگر علاقه‌مند هستید تا پس از بررسی تفاوت لوله و تیوب، این دسته از محصولات را بخرید، می‌توانید از طریق وب سایت آهن‌چی به صورت آنلاین و اینترنتی با کمترین قیمت لوله و تیوب را خریداری کنید. وب سایت آهن‌چی تلاش کرده تا محصولات تولیدی کارخانه‌های مختلف را به فروش برساند تا مشتریان بتوانند متناسب با نیاز خود برای خرید لوله و تیوب اقدام کرده و از این محصولات استفاده کنند.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت کامل به تفاوت Pipe و Tube پرداخته و در مورد فرق بین این دو محصول اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. همان طوری که مشاهده کردید، بین این دو محصول از نظر شکل، روش تولید، اندازه گیری، کاربرد، مشخصات فنی، ضخامت، استانداردها و قیمت تفاوت قابل توجهی وجود دارد. همچنین در ادامه شما را با مجموعه آهن‌چی آشنا کردیم که از طریق آن می‌توانید لوله و تیوب را خریداری کرده و از این محصولات استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری