امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آهن‌چی > وبلاگ > مقالات ورق > ورق گالوانیزه چیست و انواع آن

ورق گالوانیزه چیست و انواع آن

ورق گالوانیزه چیست و انواع آن

ورق‌های گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌ها هستند که از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این دسته از محصولات از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند که با فلز روی (Zn) پوشش داده شده‌اند. پوشش روی مورد استفاده در ورق فولادی، از این دسته از محصولات در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. در این مطلب از وب‌سایت آهن‌چی قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که ورق گالوانیزه چیست و این دسته از محصولات چه کاربردهایی دارند. در ادامه نیز شما را با انواع ورق گالوانیزه آشنا خواهیم کرد.

ورق گالوانیزه چیست؟

به منظور پاسخ به این پرسش که ورق گالوانیزه چیست، باید گفت که این دسته از ورق‌ها نوعی ورق فولادی هستند که بر روی آن‌ها از فلز روی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی استفاده شده است. کارخانه‌های تولیدکننده این دسته از محصولات، ورق‌های گالوانیزه را به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید می‌کنند. در روش گالوانیزه گرم، ورق فولادی را در حمام روی مذاب فرو می‌برند؛ این روش باعث ایجاد پوشش روی یکنواخت و با ضخامت زیاد می‌شود. از طرف دیگر در روش گالوانیزه سرد، ورق فولادی را با یک لایه نازک از روی مذاب می‌پوشانند. این روش به شکلی است که بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از روش گالوانیزه گرم است، اما پوشش روی قرار گرفته بر روی ورق، نازک‌تر خواهد شد.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت زیادی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت سقف، دیوار، حفاظ و سازه‌های ساختمانی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در ساخت سقف، دیوار، حفاظ و سازه‌های ساختمانی است. ورق‌های گالوانیزه به خاطر وزن سبکی که دارند و مقاومت زیادشان در برابر شرایط آب‌وهوایی، برای ساخت سقف، دیوار، حفاظ و سازه‌های ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساخت مخازن، لوله‌ها و تجهیزات صنعتی

از ورق گالوانیزه برای ساخت مخازن، لوله‌ها و تجهیزات صنعتی گوناگونی که همواره در معرض خوردگی قرار دارند نیز استفاده می‌شود. برای مثال این ورق‌ها در ساخت مخازن ذخیره آب، روغن و مواد شیمیایی، لوله‌های آب و گاز، تجهیزات کشاورزی، صنعت دامداری و… به‌کار می‌روند.

ساخت کشتی، پل و سازه‌های دریایی

ورق‌های گالوانیزه مقاومت قابل‌توجهی در برابر خوردگی در محیط‌های مرطوب و شور دارند. این ویژگی بسیار مهم باعث شده است تا از این ورق‌ها برای ساخت کشتی، پل و سازه‌های دریایی مختلف استفاده شود. امروزه شرکت‌های فعال در حوزه تولید سازه‌های دریایی، این ورق‌ها را به‌کار می‌برند.

تولید لوازم خانگی و مبلمان

از دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه می‌توان به تولید لوازم خانگی و مبلمان اشاره کرد. این دسته از محصولات زیبایی ظاهری و مقاومت قابل‌توجهی در برابر خوردگی دارند. به همین دلیل از آن‌ها برای تولید لوازم خانگی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و همچنین مبلمان استفاده می‌شود.

همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت رنگ‌پذیری، این ورق‌ها در ساخت لوازم تزئینی مانند قاب عکس، گلدان، میز، صندلی و… نیز کاربرد دارند.

 

 

انواع ورق گالوانیزه

در بازار شاهد طیف گسترده‌ای از انواع ورق گالوانیزه هستیم. به همین دلیل به منظور خرید این دسته از محصولات باید بدانید که انواع ورق گالوانیزه چیست؟ در همین راستا اگر بخواهیم شما را با انواع ورق گالوانیزه آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

می‌توان با توجه به اندازه گل یا Spangle ایجادشده روی ورق‌های گالوانیزه، آنها را به شکل‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • ورق گالوانیزه گل درشت
  • ورق گالوانیزه گل ریز
  • ورق گالوانیزه بدون گل

انواع ورق گالوانیزه از نظر نوع پوشش

بر اساس نوع پوشش نیز می‌توان ورق‌های گالوانیزه را به دو دسته کلی زیر طبقه‌بندی کرد:

  • ورق گالوانیزه گرم
  • ورق گالوانیزه سرد

انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت

روش دیگری که می‌توان ورق‌های گالوانیزه را از طریق آن دسته‌بندی کرد، رده‌بندی این دسته از محصولات بر اساس ضخامت آن‌هاست. امروزه شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه آنها را با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کنند. ضخامت ورق گالوانیزه با واحد گرم بر مترمربع اندازه‌گیری می‌شود. نکته مهم این است که ورق‌های گالوانیزه با ضخامت کمتر، مقاومت کمتری در برابر زنگ‌زدگی دارند و با افزایش ضخامت این ورق‌ها، مقاومت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

انواع ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه رنگی

یکی از انواع ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی هستند. این مدل از ورق‌های گالوانیزه‌ پس از تولید، با یک لایه رنگ الکتروستاتیک پوشانده می‌شوند. استفاده از این رنگ‌ها بر روی ورق، علاوه بر زیبایی ظاهری باعث می‌شود تا ورق در برابر عوامل محیطی مقاوم‌تر شود.

انواع ورق گالوانیزه بر اساس فرمینگ

کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه این مدل از محصولات را در فرم‌های مختلفی تولید می‌کنند. به این فرم‌ها به اصلاح فرمینگ ورق گالوانیزه می‌گویند. برخی از انواع فرمینگ ورق گالوانیزه به شرح زیر هستند:

ورق عرشه فولادی: یکی از انواع ورق گالوانیزه بر اساس فرمینگ، ورق‌های عرشه فولادی است. این دسته از محصولات از ورق‌های گالوانیزه به هم چسبیده تشکیل شده‌اند و در سقف ساختمان‌ها کاربرد دارند.

ورق کرکره طرح سینوسی: ورق‌های گالوانیزه کرکره طرح سینوسی نوع دیگری از محصولات هستند که در سقف‌های شیروانی و برای جمع‌آوری آب برف و باران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق کرکره طرح ذوزنقه: یکی دیگر از انواع ورق گالوانیزه با توجه به فرمی که دارد، ورق کرکره طرح ذوزنقه است. از این محصولات در سقف و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

انواع دیگر ورق گالوانیزه

علاوه بر مواردی که بیان کردیم، از دیگر انواع ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق‌های پیش گالوانیزاسیون: این دسته از محصولات به نحوی هستند که در فرآیند تولید آن‌ها، ورق‌های فولادی به‌صورت موقت با یک پوشش فلزی مانند روی یا نیکل هم‌پوشانی می‌شوند تا مانع از زنگ‌زدگی و خوردگی آنها شوند.
  • ورق‌های گالوانیزه گالوانیلینگ: نوع دیگری از ورق‌های گالوانیزه، محصولات گالوانیلینگ هستند. در مراحل تولید این دسته از محصولات، ورق‌های سیاه و انواع دیگر مقاطع فولادی ابتدا گالوانیزه و سپس آنیل می‌شوند. این روش باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی می‌شود.

مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه مزایای گوناگونی دارند که باعث محبوبیت این دسته از محصولات شده است. از مهم‌ترین مزایای این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • طول عمر زیاد
  • قیمت مناسب
  • وزن سبک
  • قابلیت بازیافت

بهترین روش خرید انواع ورق گالوانیزه چیست؟

اگر علاقه‌مند هستید تا برای خرید ورق گالوانیزه اقدام کنید، می‌توانید از طریق وب‌سایت آهن‌چی برای خرید این دسته از محصولات اقدام کنید. وب‌سایت آهن‌چی که یکی از بزرگ‌ترین آهن‌فروشی‌های آنلاین است، این امکان را به وجود آورده است تا بتوانید طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی از جمله انواع ورق گالوانیزه را با بهترین قیمت از طریق این وب‌سایت خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از سایت آهن‌چی به این پرسش مهم پاسخ دادیم که ورق گالوانیزه چیست؟ همان‌طور که بیان کردیم، ورق گالوانیزه یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است و مزایای گوناگونی دارد. این ورق علاوه بر مقاومت زیاد در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، عمر طولانی نیز دارد. همچنین قیمت مناسب و وزن سبک از دیگر مزایای این ورق هستند. اگر قصد خرید انواع ورق گالوانیزه را دارید، می‌توانید از طریق سایت آهن‌چی برای خرید این دسته از محصولات و اطلاع از قیمت روز ورق اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام سریع قیمت

جهت استعلام سریع قیمت محصولات، اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان مجموعه آهن‌چی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

اشتراک گذاری